Sabtu, 28 Mei 2011

Trend dan syarak




Assalamualaikum
hello seme... entry kali ni aku nk memberi sedikit sebanyak kome dan ilmu yg aku tlah pelajari dlm kisah trend dan syarak...

korg dh tawkan malaysia ni salah satu tmpt yg byk mengikuti fesyen bkn saje fesyen barat malah fesyen2 korea dan jepun.. selain fesyen2, movie2 dan drama2 barat byk kite tiru dan ikot ape yg tlah diwartakan dlm media... maka dlm hal ni, rmi rakyat2 malaysia mengikuti ae saja yg dihidangkan oleh media massa dan dunia... satu persoalan timbul, hukum syarak diutamakan atau pon tidak

bercakap pasal fesyen, kite amek yg mudah nampak la, yg bertudung tpi memakai bonggolan dikepala mereka... bg aku la, kalau org tu kurg kefahaman pasal tudung ni agak pelik la sbb yg bertudung ni biasanya islam, dan utk pengetahuan seme, kite org islam tak bleh kalau tak taw hukum2 dan cara islam.. berdosa kalau kata tak taw... sbb tu kite kene blaja... tudung2 yg bonggolan seperti unta dah menjd fesyen dan trend pada zaman skarang... bkn sje golongan2 remaja, golongan2 tua pown turut menggunakan trend ni... selain tu, trend tudung hanya menutup rambut tpi tlinga dan leher didedahkan... wahai kaum hawa, aurat korg yg bleh ditayang hanya kat mana?? muka dan telapak tgnkan? kalau korg kata korg tak taw tu aku tak reti lah nak kata apa, islamkan agama rasmi negara kite, pasal tudung ni byk info telah didedahkan... selain tudung, pakaian, fesyen zaman skunk, pakai tudung mmg kompem bonggol, pastu pakai pakaian tu perghh mmg ketat tahap maut la.. mcm bli baju2 jenama kikilala and kiko je... aku ni lelaki, bese la terbeliak lah mata duk tnung kearah org mcm ni... jln plak melenggang2 and kalau yg ade pakwe tu bkn sje pegang tgn, peluk2 laga pipi pown ade... tpi si perempuan tu membawa imej seorg wanita islam... haishh... parah2... makin lama makin tggi bonggol, makin lama makin ketat seluar.. trend2 nilah yg kite ske sgt ikot... meh aku nak share hadis Rasulullah yg biasa sgtlah korg dgr... "wanita akhir zaman bertudung tpi memakai bonggolan2 seperti unta diatas kepalanya dan wanita akhir zaman berpakaian tapi bertelanjang"mcm tulah bunyinye, aku rse salah tpi maksudnye mcm ni la...

ade jugak tudung yg jenis duk lilit2 mcm kain kafan je... lilit bkn maen lilitnye, tpi aku nak kata kat sini la, walaupown wanita ni tutup auratnye tpi berfesyen dan tampak cantek, die maseh berdosa sbb ble korg nampak cantek, mata lelaki ni akan tgk je korg menyebabkan mereka menimbulkan zina hati... lelaki ni mudah sgtlah nafsu die bangkit, nampak perempuan lawa tpi tutup semua aurat, nafsu die bleh bangkit.. so ble pakai tudung yg duk lilit2 tu utk nampak cantek diluar niat nk bgi org pandang, bleh menimbulkan dosa disitu...

selain tudung dan pakaian, mekap tebal2 seperti celak yg tebal atau lipstik atau bedak atau ape2 jenis bahan mekap lah kalau dipakai niat nk bg org tgk kite tu pown bleh menimbulkan dosa... aku nak fokuskan kepada pemakaian celak, org pempuan ske sgt pakai celak tebal2... ntah aku tak taw niat ape, nak ikot sunnah nabi, rse tak sbb nabi pakai sket je, takde lah pakai tebal2... ni pakai pergh tebal gler, mcm gothic islamic la plak, tutup aurat tpi mata mcm geng gothic je...

kasut plak, kepada kaum hawa, kaki pown adalah aurat yg perlu dilindungi... kalau korg nak pakai kasut yg terdedah tu, make sure la pakai stokin.. atau nak lebih slamat baek pakai sneakers... takdelah menayangkan aurat sgt...

kepada kaum adam plak, korg jgn igt korg aurat dari pusat smpi perut bleh kelihatan seksi... skunk rmi trend2 remaja memakai selur short pants... nampak habis semua bulu2 kaki... kalau maen futsal tu, mak aih, seluar mcm spender... and kalau yg ade bdan mantap, tak perlu lah duk tygnye... dosa tu... jgn lah ikot sgt trend2 yg ade kat tv and trend2 iklan jual baju2 kat parkson tu... dieorg seme tu mcm kafir, kenapa perlu kite ikot... aku bkn jealous sbb badan aku debab, aku cme nak nasehat je korg...

selain pakaian trend dan fesyen terkini, lagu2 yg kite duk dgr pown telah menjdi daya trend zaman skunk, spe yg tak dgr lagu2 lucah and lagu2 yg berunsurkan parti ni adalah org2 yg old fesyen, tak maju, otak sempit... wahai manusia... kite dgr lagu2 ni utk menenangkan diri, ade utk enjoy... tpi manekah lagu utk makanan jiwa... lagu utk menenagkan jiwa... skunk byk sgt lagu2 tentang cinta, lagu mula2 berkenalan mse bercinta, lagu sedag hangat bercinta and lagu2 ttg perpisahan cinta and lagu2 tg cinta ble berpisah tak bleh nak lupakan... tpi byk mana lagu ttg cinta kepada Allah, cinta kepada Rasulullah?? tak heranlah jenayah rogol dan bunuh diri dan jugak pembuangan bayi byk sgt... lagu2 yg berunsurkan cinta ni byk sgt... maka lagu2 nilah yg mengajar mereka ttg cinta... cinta kepada manusia... tgk lah dunia dah sarat dan dah penuh dgn org berkapel2 ni... selain lagu2 cinta, lagu2 pesta dan parti2 menjdi hidangan pada masa kini... siapa tak dengar lagu2 mcm ni adalah org yg otak sempit.. haishh.. mane pergi lagu utk jiwa.. mane pergi lagu utk peringatan.. berape rmi sgt org taw lagu2 nasheed kite.. dgr pown apatah lagi.. zikir2 tak ramai remaja yg taw... lagu memberi peringatan bahawa Allah itu lah yg perlu kite cintai pown tak byk.. yg banyak lagu2 cinta dan lagu2 memuji manusia... utk pengetahuan korg, lagu2 mcm ni adalah lagu2 pada zaman jahiliyah dimana mereka memuji manusia... org yg jahil besenye ske sgt lagu2 mcm ni.. aku bkn kata tak bleh dgr, tpi berpada2 la, dgr jugak zikir, banyakkanlah baca quran... yaasin pown jdilah... ni lagu2 bruno mars, taylor swift, justin bieber menjd sajian hari2 kepada korg, tpi lagu2 nasheed macam maher zain, sami yusuf, hijjaz, rabbani, raihan seme tu hanya kurma bg korg... aku pown dgr jugak lagu2 cinta ni tpi takdelah smpi taksub... berpada2 lah..

memang pown, memang ssh sgt nak tahan semua ni, semua ni nafsu kite, kite nak seme ni.. igtlah, sebesar2 jihad adalah jihad melawan hawa nafsu... jihad bkn sje duk perang and duk maen bom2... jihad pada diri sndiri perlulah diutamakan... jge hawa nafsu anda... memang payah memang susah memang perit nak ikot syarak tpi hukum Allah tetap perlu diikot... kite dicipta olehNya, ikot lah caraNya... aku pown bknlah baek sgt and alim pown, ak cme nak kongsi ilmu aku sedikit sebanyak yg aku taw... so kepada manusia2, kawan, sedara2 seislam, mrilah kite bukak minda kite utk agama... cbe lpekan dunia buat sementara waktu dan cbe ambil mase setengah jam dlm sehari atau setiap kali solat utk memikirkan hari akhirat kelak...

Wallahualam... Assalamualaikum

4 ulasan:

  1. nice post jan..saya agak terase disitu.. tapi x salahkan kau pun..dah memang betul pun.. anyway thanks sebab share ilmu2 agama ni :)

    BalasPadam
  2. herm, thx sbb dpt ape yg aku smpi kan hehehe

    BalasPadam
  3. entry fauzan semakin lama semakin menyengat. Teruskan fauzan! Kalau aku salah pun, tolong tegur aku.

    BalasPadam
  4. bkn nak sengat2 org.. sje nak masing2 lihat dunia dari segi perspektif laen hehehe

    BalasPadam