Jumaat, 27 Mei 2011

subuh dan rahmat



Assalamualaikum
Entry kali ni aku nk bercakap pasal solat subuh di masjid atau surau.. ia bermula mcm mana, pada malam smlm, ayah aku ade pesan nak ajak aku pergi ke masjid besok utk menunaikan solat tpi diriku yg maseh muda dan penuh dengan dosa2 dan mudah dipengaruhi oleh hasutan syaitan hanya mengangguk2 berharap ayah ku terlupa utk pergi ke masjid... ayah aku dh byk kali ajak tpi aku ni yg liat sgt nak bangun pegi ke masjid.. aku sentiasa duk tertanya2... ala solat jela kat rmh... kan lebih senang and lebih mudah *niat nak tido balik

aku tido awal mlm smlm dlm pukul 12.30 sbb taw keesokan nak bertolak ke ktn esk pagi.. so tdo la awal.. standard kol 2 atau pukul 3 baru tido... tpi nak g ktn pnye pasal, tdo la awal... pastu ayah aku berjaya kejutkan aku pukul 5.30 pagi tdi... tak sgka plak senang dikejut.. mandi2 azan kol 5.45... pastu solatlah aku, dlm masjid tu scare tibe2 aku rse laen je... besenye kalau aku bangun solat subuh pagi2 kat rmh mmg aku x khusyuk mne, mulut berbunyi tpi hati pada tido... tpi dlm masjid mse tgh solat, aku rse segar and rse mcm ade makna aku solat subuh ni... hermm

balik dri solat kol 6.15 dlm krete ayah aku tnye... "so acik, mcm mana solat pagi ni?? mengantuk??"
respon aku, herm rse mcm tenang je....
ayah aku pown mulalah memberi ilmunye kepada aku, ayah aku kata, org2 yg bangun subuh dan solat berjemaah kat masjid adalah golongan2 yg terpilih oleh Allah... bukan senang nak bangun dari tido tuk solat subuh ni.. rmi org liat nak bangun and kebanyakan org yg liat nak bangun subuh adalah org2 yg sebaya ngan aku... ayah aku kata lg, "acik ni antara org2 yg terpilih oleh Allah utk digerakkan hatinye pergi solat subuh, ayah hanya menggerakkan acik sje, Allah yg menggerakkan hati acik" dlm hati aku rse bangga giler and rse mcm ade satu kesedaran...

mmg betol ape yg ayah aku ckp ni.... ssh nak bangun subuh apatah lgi nak pergi ke masjid atau surau utk menunaikannya....

aku kat sini bknnye nak berlagak aku ni koya alim atau aku pergi solat subuh atau aku bgun subuh nak g solat... niat aku sbnrnye nak btaw korg bahawa org yg bangun solat subuh and berjemaah dimasjid adalah org yg paling bertuah kerana hatinye digerakkan oleh Allah... lelaki perlu mengambil taw pasal ni sbb, lelaki bakal memimpin keluarga.. amal ibadah dan pahala2 yg dilakukan akan diturunkan pada keluarganya... kalau si suami pergi kemasjid dan menunaikan solat subuh berjemaah, si istri pown mendpt amalan yg sama...aku bkn nak kata aku ni lelaki yg baek.. aku pown sblm ni ssh sgt nak pergi solat subuh ke masjid...


ok kat sini aku nak tnye diri aku sndiri dan para pembaca, brape rmi manusia yg bangun dan pergi solat subuh berjemaah dimasjid?? tak rmikan, bangun subuh apatah lgi... org lelaki wajiblah mengetahui hal2 ni.. org2 yg digerakkan oleh Allah adalah org2 yg terpilih dan org2 yg terpilih adalah org2 yg dijanjikan syurga..... Allah memasukkan kite ke dlm syurga bkn atas amalan kite, tetapi atas rahmatnye, ade org yg alim dan slalu berzikir tpi kalau Allah kata "aku nak kau masuk neraka" ape hak kite nak melawan.. ade jugak golongan manusia yg slalu buat dosa dan slalu mungkar dan berbuat jht, tpi kalau Allah kata "aku nak kau masuk syurga" ape hak kite nak melawannye??? semuanya atas rahmat Allah... yg kite perlu kejar adalah rahmatnye.. rahmatNye sgt penting, tanpa rahmatNye, amalan kite akan sia sia... aku bkn ckp aku dijanjikan syurga... aku cme nak btaw ape yg aku pelajari dari rahmat Allah...

jadi raka2 dan para pembaca sekalian... jomlah mengimarahkan masjid dan surau daripada korg mengimarahkan wyg dan karaoke... aku mengaku aku bkn yg jenis pergi masjid or surau, tpi mrilah sama2 kite berubah, bkn hanya utk kite, tpi utk org laen dan utk umat2 islam di malaysia...

Wallahualam... Assalamualaikum....

2 ulasan: