Rabu, 15 Februari 2012

Asal Usul Zikir....


Assalamualaikum
Dan salam satu ummah.. huhu lama dah tak update blog ni... dah berabuk dah hahaha.... ape khabar seme warge bloggers... hahaha koya mcm ramai je baca post aku... huhuu... hari ni aku nak share sesuatu yg agak menarik yg telah aku dengari dari taskirah lepas maghrib yg telah disampaikan oleh ayah aku kepada aku dan keluarga... so aku pon rasa nak share2 la taskirah yg telah diberitahu oleh ayah aku ni....

nama tajuk pon dah reveal semenye kan?? asal usul zikir... korg pernah tak terfikir sejarah zikir ni?? aku ni langsung tak pernah terfikir pasal mende ni, tpi lepas ayah aku story mory ke aku, rse sgt interesting and sgt bermanfaat dan boleh digunakan bila2 masa sahaja... jom kite mulekan =)

SUBHANALLAH (MAHA SUCI ALLAH)
Ayat Subhanallah ni asalnye dari sejarah Arash Allah.. semasa Allah sedang membina Arashnye, Allah telah memerintah berjuta malaikat utk mengangkat Arash Allah diatas bahu mereka... Malaikat ni dijadikan oleh Allah dengan kekuatan yg sgt kuat, tetapi masal mereka yg berjuta sedang mengangkat Arash Allah itu, mereka mula mengeluh dengan mengatakan "Ya Allah beratnya beban ini"... lantas Allah berkata kepada malaikat supaya menyebut "subhanallah" utk meringankan beban mereka... lantas beban Arash yg sedang mereka pikul itu serta merta menjadi ringan...

ALHAMDULILLAH (SEGALA PUJI BAGI ALLAH)
Sejarah zikir Alhamdulillah ni datang masa kemurkaan Allah kepada Adam... seme org tawkan Allah telah menghalau Adam dari syurga kerana adam ingkar dengan kata2 Allah dan adam berada diatas muke bumi meminta ampun pada Allah selama 2000 tahun... seepas 2000 tahun Allah mengampuni adam dan Allah menurunkan ayat "ALHAMDULILLAH" kepada adam dan memberitahu adam bahawasanya dengan menyebut Alhamdulillah adam akan berada dalam pengampunan Allah....

LA ILAHA ILLALLAH (TIADA TUHAN SELAIN ALLAH)
Sejarah zikir ni datang pada zaman nabi Nuh a.s.... pada zaman nabi Nuh ni ramai manusia dah mula menyembah bende lain selain Allah, ia bermula mcm ble manusia yg hebat2 mati tetapi tidak ditanam dan digantung dikhayalak ramai, ble org lalu dekat dengan mayat2 org yg hebat ni, dieorg pon tunduk hormat pada org yg mati sehingga mayat2 mereka jadi berulat dan reput... lantas syaitan pon membisik pada manusia2 ni supaya buat berhala utk disembah sebab berhala takkan reput dan takkan mati... itu asal usul berhala.. pastu turunnye nabi Nuh a.s pada mereka dan Allah telah menurunkan ayat "LA ILAHA ILLALLAH" pada nabi Nuh utk manusia2 pada zaman itu....

ALLAHUAKHBAR (ALLAH MAHA BESAR)
Sejarah ayat ni datang pada zaman nabi Ibrahim a.s.... ia bermula masa nabi Ibrahim dan isterinye sukar mendapat anak... Ibrahim berdoa kepada Allah setiap hari utk dikurniakan anak tetapi tidak makbul... setelah bertahun2 menunggu akhirnya nabi Ibrahim dikurniakan anak iaitu nabi Ismail... Ibrahim sangat sayangkan anak die Ismail sebab itu lah anak pertama, bagi nabi Ibrahim, anak itu adalah segala2nya dan dia sgt sygkan anak die melebihi semua bende... lantas Allah menurunkan ujian kepada nabi Ibrahim iaitu dengan menyuruh nabi Ibrahim menyembelih anaknya sendiri.. Allah berkata "kau patot sayang aku lebih dari kau syg anak kau sendiri"... inilah ujian nabi Ibrahim... lantas turunnye ayat "ALLAHUAKHBAR" yg kite sering dengar masa hari raya korban... so peristiwa inilah punca datangnye ayat Allahuakhbar

cerita yg aku ceritakan ni diceritakan sendiri oleh malaikat jibrail kepada nabi kita iaitu nabi Muhammad s.a.w... selepas diceritakan Nabi muhammad mengeuarkan ayat ni dari mulut Baginda "LA HAULA WALA QUWWATA ILLA BILLAHIL ALIYYL AZIM" (TIADA DAYA KUASA MELAINKAN DENGAN IZIN ALLAH) Malaikat Jibrail terkejut dengan ayat yg dikeluarkan oleh Rasulullah lantas Jibrail menyuruh Rasulullah supaya menggabungkan ayat dari subhanallah sampai ayat yg dikeluarkan oleh Rasullullah supaya menjadi zikir...

PENGAJARAN
Dari zikir2 diatas kite boleh mengambil pengajaran2 dari kisah2 sejarah diatas... SUBHANALLAH boleh dibaca pada masa kite dalam kesusahan, musibah atau malapetaka sebab bantuan Allah sangat dekat dengan kite... ALHAMDULILLAH kite boleh ambil pengajaran dari nabi Adam a.s dan kite bacalah ayat ini bila kite diberikan rezeki oleh Allah walaupon rezeki itu kecik... LA ILAHA ILLALLAH, ayat ni kite kene sentiada baca utk mengingati Allah, bile kite nampak mende tak elok atau menda yg salah, sentiasa menyebut ayat ni agar akidah kite tidak terpesong... ALLAHUAKHBAR, ayat ni menunjukkan bahawasanya tiada siapa yg lebih besar dah lebih kuat daripada Allah, apa2 yg kite buat kite tidak boleh tandingi Allah S.W.T.. so ble ade rse riak dalam diri kite, atau kite rse kite hebat, sentiasa baca ayat ni dan kalau boleh ayat ni sentiasa bermain dekat mulut kite sebab kite ni manusia senang rse riak dan kepada yg tak tahu, adenye setitik riak dalam diri manusia, mereka tidak akan bau syurga... dan last skali LA HAU LA WALA, ayat ni lebih kurg mcm ayat ALLAHUAKHBAR dan pengajarannye pown sama.... Allah mengurniakan specialty pada umat Nabi Muhammad s.a.w... taw tak byk mana pahala yg kite dpt ble kite berzikir dengan ayat2 ni?? pahala die sebesar dunia dan isi2nye jugak penduduk2 manusia.. malahan lebih besar dari semua itu...

fuh okeh dah habes, huhu, kite ni jgn lupe setiap hari berzikir paing kurg pown lepas solat... sebab zikir nilah yg akan jadi pembimbing kite diatas muke bumi ni....

Wallahualam... Assalamualaikum... =)

1 ulasan:

  1. salam saudara, saya pernah dengar sejarah zikir ni..pon dari ayah saya juga...cume terdapat sedikit percanggahan or mungkin sebab cerita saudara atau ayah saya tidak dihabis kan.. sebab setahu saya, kalimah alhamdulillah di lafazkan oleh Nabi Adam sebab baginda terbersin dan kalimah Allahuakhbar tu terluah sebab Nabi Ibrahim terkejut melihat seekor kibas yang sangat besar yang menggantikan Nabi Ismail kerana Nabi Ibrahim tidak sanggup menyembelih Nabi Ismail dalam keadaan rupa manusia dan Allah S.W.T menggantikannya dengan seekor kibas yang besar. Ini lah setahu saya..yang lain tadi betul.. Wallahualam...jika salah maafkan saya..saya sekadar berkongsi ilmu..yang mana Allah jua maha mengetahuinya...

    BalasPadam