Isnin, 22 Ogos 2011

Behind The scenes


Assalamualaikum

Dan salam satu Malaysia.... apa khabar semua... amacam puasa..? penuh?? hehehehe... hri ni nak bercerita sedikit pasal Negara yg aku sayangi iaitu Malaysia....

Sudah hampir 54 tahun kite sudah merdeka dan kite sudah hidup aman dibumi Malaysia ni..... tpi entry kali ni aku nak ceritakan sedikit ttg kehidupan disebalik iklan Malaysia yg ade kat tv tu... bukan nak memburukkan negara aku sendiri, tpi nak korg tgk realiti sebenar Malaysia ni

kalau korg taw, sistem negara kite dah byk sgt corruptionnye... dan ramai yg tak taw... pagi td, aku pergi taskirah subuh dan ustaz ade bgtaw, kenapakah Al-Quran diturunkan?? Ustaz itu kata, Al-Quran adalah undang2 utk kehidupan Manusia... Manusia tidak akan sempurna tanpa panduan Al-Quran.... seme yg dilakukan atas bumi ni tak kirelah undang2, politik, kehidupan dan sebagainya harus berlandaskan Al-Quran... tpi kalau kite tgk negara kite ni... panduan Al-Quran tidak jadi keutamaan dalam kehidupan manusia... tgklah dari segi undang2 kite... tidak melaksanakan langsung hukum hudud... selain itu, Ustaz ade cakap lagi, kenape org yg hisap dadah dalam negara kite ni tak pernah berkurangan... malah bertambah statisticnye... Kerajaan dah buat byk cara utk membanteras dadah ni, buat kempen, bgtaw keburukan dadah, mengenakan hukuman berat terhadap pesalah dadah dan sebagainye, tpi maseh ramai yg hisap dadah... Puncanya tiada Barakah atau tiada berkat kerana Malaysia tidak menggunakan Al-Quran sebagai asas dalam melakukan sesuatu... sebab tu perkare dilakukan tidak ade perubahan malah jadi lgi teruk....

Penggunaan Al-Quran dalam kehidupan kite pown dah jadi makin parah.. masyarakat tidak mahu mengamalkan Al-Quran... (aku jugak menasihati diri aku sndiri)..... ade sesetengah manusia kata, kalau kite mengamalkan ayat seribu dinar, murah la rezeki.... sebab tu lah kalau kite tgk kat kedai makan atau kat rumah2 org byk frame ayat seribu dinar... ade jugak yg kata kalau kite mengamalkan ayat 3 Qul, terhindar kite dari sihir2 dan dijauhi dari gangguan makhluk halus... yg paling bestnye, ade jugak doa utk menyedapkan rasa makanan yg bernama tapai... aku tak taw ape ayat tu tpi mak aku ade crite, ade doa utk menyedapkan tapai... kepercayaan org melayu terhadap doa... aku tak kata salah ttg ayat seribu dinar, aku jugak tak kata salah ttg ayat 3 Qul tu... tpi kite bleh tgk sndiri la, kenape masyarakat kite tak mahu mengamalkan keseluruhan Al-Quran itu sndiri?? kenapa nak amalkan beberapa cebis ayat dalam Al-Quran....?? ini lah kesalah fahaman masyarakat kite tentang penggunaan Al-Quran.... kesannye, Masyarakat kite makin jauh dengan Al-Quran dan hanye taw ayat2 yg mereka fikir bleh memberi mereka manfaat sahaja... aku jugak tujukan nasehat ini pada aku sndiri...

berbalik kepada sistem kite... aku nak bercakap tentang zakat dalam negara kite.... okey... zakat ni sebenarnye ade 4 jenis... zakat fitrah, zakat harta benda, zakat haiwan ternakan dan zakat emas dan perak... ni zakat yg wajib dibayar oleh org Islam.... kalau korg ade dengar, kite punye pemimpin telah menambahkan lagi satu zakat iaitu zakat pendapatan... dalam Al-Quran, tiada langsung sebutnye zakat pendapatan, hanya 4 zakat sahaja yg disebut dalam Al-Quran... so kat sini kite leh tgk sistem kite telah mencipta fatwa sendiri utk membayar zakat pendapatan.... bukan nak kutuk atau ape, tpi senangnyelah sistem kite menokok tambahkan zakat yg tiada ni.... kite org islam wajib membayar zakat, kite jugak kene byr cukai... org non-muslim dlm negara kite hanya perlu byr cukai sahaja, zakat tak perlu bayar... Dlm Islam, zakat hanye perlu dibayar oleh org islam sahaja dan cukai perlu dibayar oleh non-muslim... itu benda sebenar yg perlu dilakukan... tpi menda ni berlaku sebaliknye... utk pengetahuan korg, Rasulullah S.A.W mengisytiharkan perang terhadap org islam yg tidak mahu membayar zakat.... kire bleh bunuh la org yg tak mahu bayar zakat ni.... aku ade dgr byk kisah dan byk crite ttg zakat ni.. fakir miskin yg menerima zakat maseh kekal miskin.... setakat RM300-400 sebulan tidak dpt menampung hidup org susah... cara sebenar penggunaan zakat... kutip seme zakat, pastu belanja seme wang zakat tersebut kepada org miskin smpi duit zakat tu habis.... Ustaz aku ade crite, pada zaman kegemilangan islam dlu, tiadanya org fakir miskin sebab seme org membayar zakat mereka... zakat kan antara 5 rukun islam yg wajib dilaksanakan..... so cbe kite bygkan dalam masyarakat kite terjadi mcm ni.... kite pnye sistem plak, kite kutip seme wang zakat, pastu wang zakat diagih2kan pada org fakir miskin, tpi bukan seme wang zakat tu dibelanjakan... ade lgi saki baki wang zakat yg telah disimpan... aku bukan reka saje, aku dengar perkara ni dari org yg bekerja dlm sistem zakat ni... saki baki tu buat ape?? kene tibai oleh org2 yg tertentu.. wallahualam... siapakah yg layak menerima zakat nih?? ni ramai yg tak taw... org yg wajib menerima zakat adalah org yg berhutang, fakir miskin, amil(org yg mengutip zakat), Mualaf, Hamba mukatab, org yg berperang dijalan Allah, dan org yg MENUNTUT ILMU atau lebih kurg macam org yg sedang sambung blajar la... so pinjaman ptptn ni tak perlu sebenarnye, seme pelajar yg belajar wajib terima zakat... mgkin akan ade yg bertanye, cukup ke wang zakat nak biaya org2 mcm ni... lebih dri cukup kalau semua org membayar zakat... tpi negara kite tidak memberi penekanan yg kuat terhadap menda mcm ni... negara kite bukan negara miskin... cme cre kite je yg salah skarang ni... kite yg baca ni mungkin tak merasa ape2 ttg zakat ni, tpi igt, org2 yg rasa ni adalah glongan2 yg memang perlukan zakat dan org2 yg mahu menegakkan benda yg salah... kalau kite rse menda mcm ni adalah menda yg ringan, kite jugak akan mendapat dosa sebab perkara zakat adalah perkara yg sgt besar... ade jugak akan kata, alah kau Pojan tak yah nak rungsing sangat la, bkn kau pown yg bayar zakat.. betol bukan aku yg bayar zakat, ni bukan soal byr atau tak, ni soal mane betol mane salah

Selain zakat... aku ade jugak dengar dri ramai org yg kerja kat Felda nilah... sebenarnye Felda ni keuntungan yg diraihkan oleh Felda adalah RM80 juta tpi hanye RM10juta saja yg Felda dpt, lagi RM70 juta tak taw hilang entah kemana... sepatutnye dengan mata wang yg besar mcm tu, Felda patot lebih membangun dan mempunyai bandar yg maju dan kemudahan yg lengkap... tpi sebaliknye berlaku.. Wallahualam... tak berani nak ckp lebih sebab aku pown dengar menda ni dari org laen jugak

Jakim... ramai yg taw ape itu Jakim... org yg cop logo halal tu la and org2 yg membanteras zina dan sebagainye.... kite tgk byk operasi tangkap basah dan operasi minum arak dan sebagainye ditangkap oleh org2 jakim ni... kalau korg dengar ape yg aku dengar la, tentang org yg mengkantoi kan org ni korg akan paham... Pada suatu hari, pihak Jakim ni telah tangkap seorg artis yg kantoi minum arak... perkare ni dibawa ke pihak atasan, selang beberape hari, Artis yg ditangkap ni dilepaskan tanpa hukuman ape2... so org2 yg bawahan ni mulalah bertanye dan mempersoalkan menda ni... lepas tu, artis yg sama ni jugak kantoi lagi sekali dan dibawa ke pihak atasan, lagi sekali dilepaskan mcm tu je.... pastu org bwh ni mula lah selidik, rupe2nye rasuah diberikan kepada org atasan ni... aku tak taw betol ke tak tpi inilah yg aku dengar... menda ni telah memburukkan org2 jakim tak kire org bawah org atas dan org2 yg tak berkenaan.... Wallahualam....

Media plak, Kalau kite tgk la, bulan ni jela kite dpt tgk, bulan Ramadhan, bulan yg mempunyai 1 malam yg menyerupai seribu bulan, bulan yg Allah melipat kaligandakan amalan kite, Bulan yg Allah mudah mengampunkan manusia yg buat salah, bulan yg sangat mulia... tpi yg disuapkan oleh Media adalah cara nak buat kueh raya, baju raya yg murah2, dan yg tak boleh tahan sekali hari raya... org Arab menangis2 sebab Ramadhan dah nak sampai ke penghujung, org kite gembira dgn bunga api dan mercun ble nak habisnye bulan mulia ni dan nak menyambut raya... lagu raya didendangkan seperti balik kampung dan selamat hari raya... so ape lambang bulan mulia ni kepada kite??? adakah ia sekadar lapar dahaga tahan nafsu dan solat tarawih?? sesiapa yg dirinye dekat dgn Allah akan rasa kemanisan bulan Ramadhan ni.... tpi Media kite dah merosakkan tentang nilai sebenar ulan ramadhan dengan hari raya dan sebagainye... manakah maruah kite sebagai org islam... adakah kite Hipokrit menjadi org islam... Wallahualam...

solat Dimasjid atau surau plak, yg aku paling sedih skali ble org pergi masjid yg mereka rae mereka nak pergi seperti masjid org pas atau masjid org umno... perpecahan berlaku disini... sgt sedih, org Pas tidak akan pergi masjid org umno dan org umno takkan pergi masjid org pas... kat dungun ni jela kite tgk, Masjid sultan zainal abidin kat tenga2 bandar sura ni, itu masjid org pas, ade plak bina masjid org umno kat pantai tu semata2 nak bertanding dengan org pas... apekah lambang masjid ni sekadar utk politik atau utk solat.. org pas plak selalu melabelkan org umno sebagai org jahat... nampak je biru, tukar colour warne hijau... so adakah sudah hilang kesatuan antara melayu ni?? masjid pown boleh dibuat utk bertanding... tak ke berdosa tu... haishh Wallahualam

Ada yg kata Pas sepatutnye dah bleh buat hukum hudud kat kelantan, kenapa yg kata tu tak nak kata, kerajaan sepatutnye melaksanakan hukum hudud kat Malaysia ni... kenape perlu lihat pas kene buat hukum hudud dan kerajaan tak perlu?? adakah kerajaan kite non muslim?? aku bukan nak berpolitik sgt tpi aku rse persoalan yg diajukan tu agak tak logik dik akal... yg perlu laksanakan hukum hudud adalah pemerintah, bukan pihak pembangkang.. wallahualam..

Aku kat sini nak bg cadangan aku sendiri la, wahai pihak kerajaan... tegakkanlah Islam... tak salah pown nak tegakkan Islam ni, makin memberi manfaat dan makin tggi martabat kite adalah... bukan kite menangkan org pas... kite menangkan kerajaan.. kite mengharumkan nama Malaysia sebagai negara yg berteraskan Islam... Rakyat akan lebih hormat terhadap pihak kerajaan kalau meletakkan asas Al-Quran dalam semua benda... selain itu, Allah akan merahmati negara kite sebagai negara Islam... kite negara yg kaya dan negara yg makin maju... ade akan tanye, Pojan, kau ni langsung tak bersyukur dengan ape yg ada kat negara kite, kau langsung tak bersyukur dengan keamanan yg ade dlm negara kite, kau pergi thailand la tak reti nak bersyukur... wahai org yg mahu ajukan soalan itu ke aku... aku betol2 bersyukur dpt lahir dlm Malaysia dan menjadi rakyat malaysia... aku bersyukur perut kenyang, bersyukur dpt sambung blajar dan aku syg kerajaan aku ni.... aku syg pemerintah aku ni kerana byk memberi peluang kepada aku... aku syg kerajaan aku ni sebab memberi kedamaian dalm negara kite... tpi disebabkan syg aku tu jugaklah aku nak betolkan menda yg salah, aku nak beri cadangan aku, aku tak nak kerajaan kite buat menda yg dimurkai dan benda yg rakyat sendiri benci.. sebab syg aku nak kerajaan kite melaksanakan ape yg tercatit dlm Quran.... lambang kebesaran Islam adalah Al-Quran...so kepada yg membaca ni jgn lah salah faham.. aku buat penilaian aku sndiri dlm hal ni... kalau ade salah silap betolkanlah ye... aku sendiri bukan lah sempurna dan maseh byk aku kene belajar...

Wallahualam... Assalamualaikum

Tiada ulasan:

Catat Ulasan