Selasa, 12 Julai 2011

Sumpah


Assalamualaikum
Dan salam satu Malaysia... kepada yg telah membaca entry aku pada masa dlu, kalau korg ade terbce isu Sumpah menyumpah ni pada entry yg lepas, isu tu aku dah buang sbb ade beberape ayat dlm tu yg kurg menyenangkan dan lebih ke arah politik.. so kali ni aku tak nak sentuh pasal isu politik... ni hnye sekadar informasi yg aku dpt ttg isu sumpah... aku akan generalizekan isu ni yep... =)

aku ade bertanye pasal isu sumpah ni ke ayah aku dan ayah aku ade explain pasal sumpah ni... actually, sumpah menyumpah ni hanye boleh dilakukan dlm sesebuah institusi rumah tangga je..... kite tak boleh sumpah menyumpah selain dari isu rumah tangga.. korg msti igt kan mse form 4 tak silap.. ke form 5 ade blajar isu sumpah menyumpah ni... ia digunakan dlm kes cerai.. contohnye, kalau si suami tu mmg nampak si istri berzina atau curang dgn org lain, si suami boleh mengangkat sumpah bahawa si istri curang dgn org lain, kalau si suami salah dlm tuduhan tu, die redha dengan balasan Allah, sama jugak kepada si istri... kalau istri dituduh curang atau berzina dgn org lain, die pown boleh mengangkat sumpah menafikan tuduhan tu.... sumpah dlm segi jenayah tak boleh pakai... ni aku tak reka sndiri ni, yusof al khardawi ulama besar dari kaherah sndiri menyatakan perkara ni... cbe bygkan kalau sumpah ni boleh dibenarkan dlm jenayah, senang la kalau penjenayah buat jenayah die boleh buat akuan sumpah bahawa die tak melakukan jenayah... dlm hukum syariah, perkare jenayah haruslah dirujuk kepada mahkamah atau hakim dan kalau bersalah, hukum hudud wajib dikenakan......

itu sajalah dari aku... sje nak berkongsi ttg hal ni, kalau ade salah silap atau terkasar bahasa atau info sye salah, sila ajukan komen anda... hehhee ok lah....

Wallahualam... Assalamualaikum

Tiada ulasan:

Catat Ulasan