Rabu, 27 April 2011

Selancar 3



Assalamualaikum
program mengajar budak2 selancar 3 sgt best... program Alhamdulillah berjaya... aku sungguh tak sangka betapa bestnye mengajar budak2 ni english... motif dan tujuan kitorg datang turun dan membuat program ini adalah kerana nak memupuk minat mereka dlm bahasa inggeris... sebenarnye dieorg ni sgt bijak tpi mentaliti dieorg ni dh mengatakan bahawasanya bahasa inggeris ni adalah bahasa yg sgt susah dan mustahil nak dpt A...

dlm pandangan aku la, bdak2 ni dah disuntik dan di mindsetkan oleh guru2 mereka yg mengatakan bahasa inggeris adalah killer subject.. kenapa nak ckp mcm tu depan budak2?? kalau nak ckp, ckp la blakang2 or dlm mesyuarat.. kenapa nak letak dlm minda mereka yg english adalah susah... itu hanya pandangan aku la....

selain tu, bdak2 ni tak cukup motivasi dlm diri dieorg... dieorg tak pernah rasa dihargai dlm ape bende yg dieorg buat... aku bleh nampak ni ble aku puji dieorg, aku puji group aku, aku mengatakan dieorg ni bijak dan bleh dpt A kalau trus berusaha dan minat dlm bahasa inggeris, dieorg tersenyum dan riaksi dieorg berubah lepas aku duk puji dieorg, ayah aku kata, omputeh slalu bersikap optimistik dlm mengajar student dieorg, dieorg slalu meletakkan high expectation on their student walaupown student dieorg tu lemah... dieorg menggunakan taktik pujian... aku pown gne taktik ni dlm mengajar bdak2 ni... aku memuji mereka even kalau dieorg salah...... aku tetap pui dieorg dan aku kata yg dieorg bagus sebab dieorg berusaha nak fill in the blank walaupown salah, then baru aku betulkan... aku tak bleh lupe masa aku duk mengajar group aku, aku pown puji group aku, aku kata adek2 semua taw tak yg adek2 ni seme bakal dpt A kalau fokus mcm ni... mke dieorg terkejut dan ade yg tersentak... dripada tu aku dh dpt bce yg dieorg ni duk memikir yg english ni adalah subject yg susah...

Ada ckp kalau puji bdak2 ni lebih2, nanti dieorg syok sendiri (tak tuju pada sesiapa). kenapa perlu amik sifak "syok sendiri" tu sbgi mende buruk?? syok sndiri la bagus, ble dieorg syok sndiri, dieorg akan ade rse minat nak blaja sebab dieorg rse syok... dieorg rse yg dieorg mampu dpt A dlm bahasa inggeris.. so ape salahnye kalau biarkan dieorg syok sendiri.. biar la dieorg rse confident dengan diri dieorg... huhu... =)

Yela siapa la aku utk menilai guru2 dan pelajar2 ni, tpi ape yg aku ckp ni hanyalah dari pandangan aku, tak berniat nak mengata atau mengajar sesiapa... hehehehe...

aku rse terharu adesorg student ni nama azrul call aku, kata die nak prekse dah ni and die sje nak btaw aku, fuh rse bangga aku ble ade yg call aku, rse mcm dieorg dh mula rse minat dgn bahasa inggeris... heheheheh

so kepada pembaca2 dan kawan2 aku, kalau de salah silap ajar lah aku, aku pown bru belajar dlm hal ni, tiada niat lain hanya nak kongsi pendapat... ade info baru sila bg comment.. =)

Wallahualam... Assalamualaikum =)

1 ulasan: