Isnin, 18 April 2011

Mati


Assalamualaikum
Kubur... tmpt terakhir kite diatas bumi ni... nak tnye korg, dlm satu hari brape kali korg igt pasal mati.... hermmm... tkutkan ble igtkan pasal mati sedangkan kita pnye amalan maseh blom cukup, solat pown masih tak sempurna...

rmi kata aku nak mati awal, tak mahu byk dosa... kenapa kita pilih mati awal, kenapa tak pilih utk memperbetolkan diri utk akhirat kelak...?? ade yg jwb "alah akhir zaman, biasa la tu"... perkara yg dikatakan "biasa la tu" adalah mati??? bia betol, takkan tak takut mati...

Manusia yg paling bijak adalah manusia yg mengingati mati... sebab2nya kalau kita pkir logik la kan, kalau kite slalu memikirkan mati, kita akan selalu buat menda yg baek dlm hidup kita, kita akan slalu melakukan semuanya kerana Allah... tgk la brape rmi yg mengingati mati?? dah tak ramai... ramai yg dah hanyut dgn duniawi, hanyut dengan media, hanyut dgn hiburan... ramai yg ambil keputusan utk melupakan mati... igtlah wahai umat islam, semua yg hidup akan mati... amalan perlulah dicukupkan, solat haruslah disempurnakan... kita berada atas bumi ni hanyalah utk menguji kesetiaan dan ketaatan kita kepada Allah... brape ramai skarang ni yg taat kepada Allah... brape rmi yg sentiasa mengingati Allah... aku pown byk melupakanNya... aku byk buat dosa.. tpi aku takkan ambil langkah utk mati awal sbb aku taw, kalau aku mati skarang, akhirat aku akan terseksa...

Kita takkan taw ble kite akan mati, mati datang dengan mengejut... rmi yg akan menyesal sbb tak buat amalan di dunia... tiada bekalan utk akhirat... semua org sibuk dgn hal duniawi, nak berjaya dalam dunia.. study kuat2 and masok university, kawin and mati... adakah hidup akan berhenti disitu je... berhenti pada detik kita MATI. Islam telah banyak memberi amaran2... Igt 5 perkara, sebelum 5 perkara, sihat sebelum sakit, tua sebelum muda, kaya sebelum miskin, lapang sebelum sempit, HIDUP SEBELUM MATI... kita bleh berjaya kat dunia ni, kita bleh dpt byk duet, hdop senang lenang... tpi adakah akhirat kita akan berjaya???





ni lah celebrity2 yg kite sering sanjungi, kita siap menghafal lagu2 dan ikot crite2 dieorg.. penah tak kita buat mcm tu ble kita nak mengaji or menimba ilmu... celebrity2 ni langsung tidak mengingat kan kita pasal mati, dieorg hanya melalaikan kita dgn cre dieorg....

rmi ambil mudah pasal hukuman di akhirat sebab rmi yg mengatakan "alah aku islam, kalau aku msok neraka, aku akan msok syurga la last2 nanti".. adakah
NERAKA tu tmpt kita masok penjara... satu hari bersamaan dengan seratus tahun.. bygkan lah.. neraka bkn tempat utk kita ambil mudah... sedangkan nabi Muhammad S.A.W dan malaikat yg menjaga pintu neraka iaitu malaikat malik x sggp nak tgk isi dalam neraka... neraka adalah tempat yg paling dahsyat, jgn igt kita ni sbgi org islam yg buat byk buat dosa menganggap neraka tu tmpt seksaan yg biasa... sedangkan seksaan kubur tak mampu ditanggung, nikan seksaan neraka...

Kita ni skarang dah terjerumus dgn cinta.. kalau takde pakwe tu maksudnye tak trendy, tak mengikut fesyen, kalau tak ikot sunnah plak takpekan... perlu ke kapel2 ni... kapel2 ni nampak mcm satu kewajipan dah dlm masyarakat kita... cinta2, dating2, tak igt mati ke...?? aku ni bknlah perfect sgt.. aku pown taw aku byk buat dosa dan slalu lpe mati... tpi mcm tulah, perlu ke kapel2?? or bercinta... tak wajib pown kan... nilah manusia.. menda yg tak wajib, diwajibkan, menda yg diwajibkan terabai... hidup dlm cinta2 dan kapel2 ni bleh menyebabkan terjerumusnya kita dlm dunia maksiat... so jln paling mudah.. igt lah mati...

mati adalah perkara yg kita perlu utamakan... lepas kita mati, dah tak ada amalan yg akan membantu kita kecuali tiga perkara iaitu, sedekah yg berterusan pahalanya, ilmu yg bermanfaat, dan anak soleh yg mendoakannya... dah nampak sini kita hidup sebelum mati kenalah berbuat baik... elakkan perkara mazmumah dan bykkan perkara mahmudah...

Mati itu adalah wajib.. so mrilah kita sama2 mendoakan kebahagiaan kita dunia akhirat... sentiasa selamat, dan sentiasa mengingati mati.. igtlah..
ORG YG BIJAK ADALAH ORG YG MENGINGATI MATI...

Wallahualam... Assalamualaikum....



Tiada ulasan:

Catat Ulasan