Jumaat, 1 April 2011

khusyuk



Assalamualaikum

sebelum aku ke surau, aku duduk dlm bilik sambil dgr lagu anuar zain... lepas tu ayah aku g ketuk pintu ajak aku g solat jumaat..

ok td khutbah jumaat membincangkan pasal khusyuk dlm solat... semasa khutbah disampai kan, aku duk trpkir aku ni ssh betol nak khusyuk dlm solat... slalu wonder around sana sini... herm kadang2 aku rse mcm solat aku x ditrime sbb mse aku solat and aku x khusyuk, aku x igt brape rakaat aku dh buat, terpakse aku solat skali lg...

td khutbah jumaat beritahu, bile kite x khusyuk dlm solat, iblis dh berjaya melekakan kite, dh berjaya masuk kedalam akal kite... sbb tu kite x fokus dlm mengerjakan ibadah... die kata lg, bile solat org2 yg khusyuk smpi ke langit, pintu2 syurga banyak terbuka dan mengalu2kan solat itu.... utk org yg solat x khusyuk, solat2 yg naek ke syurga menjadi hitam dan pintu2 syurga ditutup kemas dan tidak memberi solat2 itu masok ke dlm... org2 yg tidak khusyuk dlm solat ni besenye org yg byk memikirkan hal duniawi... seringkali terlupe akan tugasan kite sbgi khalifah dibumi ni...

lepas itu aku pown cermin lah diri aku, memang aku rse mcm imam tu tuju kat aku je... rse menyesal pown ade.. aku pown duk pkir.. lgsg x endah ketidak khusyukan aku, aku sedar aku x khusyuk tpi aku buat dono je... aku bukan buat blog ttg ni nak kata aku solat 5 waktu... aku cme nak bgtaw yg kite ni sme2 kene muhasabah diri... solat tu pnting... aku cme reflect kannye pada diri aku yg ssh nak khusyuk dlm solat.... aku nak suh korg taw khusyuk ni pnting dlm solat...

td khutbah jumaat ada kata cre2 or tips2 yg nak kasik kite khusyuk dlm solat
1. slalu memikirkan bahawasanya solat yg kita lakukan adalah solat yg terakhir yg kita akan buat
2. slalu mempercepatkan solat agar tidak tergopoh2 nak kejar waktu
3. memahami dan menghayati isi kandungan bacaan ketika solat
4. makan minum pakaian haruslah dlm keadaan halal, ape yg kite makan akan membentuk diri kite...
5. rasa malu dan takut kepada Allah
6. cbe hadir ke surau sebanyak yg mungkin
7. membesarkan dan byk mengagung2kan Allah ketika solat
8. mengurangkan pergerakan mata dan anggota2 badan, sentiasa fokus pada tempat sujud
9. akal harus disetkan spaye tidk meninggalkan solat dan sentiasa khusyuk dlm solat...





so marilah kita sama2 renung2kan lah bahawasanya solat tu penting dan kita wajib dirikannye dgn sepenuh hati, aku nasehat kepada dri aku sndiri juga bahawasanya solat tu adalah senjata org islam... bile kite polishkan senjata itu dgn khusyuk, maka senjata itu akan bertambah kuat dan menjadikannye kukuh... wallahualam... Assalamualaikum...

1 ulasan: